لاپاراسکوپی لوله های رحمی

لوله های رحمی یا لوله های فالوپ در قسمت بالایی رحم قرار دارد که به اندازه 10 سانتی متر می باشد . این لوله باریک ( که در انتها به شکل شیپوری می شوند ) در روی تخمدان ها قرار می گیرد. این اندام که از مهم ترین اعضای لگنی است نقش مهمی در باروری دارد . در این قسمت تخمک دریافت شده و به رحم منتقل می شود . همچنین اسپرم و تخمک در این ناحیه عمل لقاح را انجام می دهند . در صورتی که لوله های رحمی دچار مشکل شود خطرات و مشکلاتی از جمله چسبندگی برای فرد به همراه دارد که ممکن است منجر به نازایی شود. در ادامه به طور مفصل درباره لاپاراسکوپی لوله های رحمی می پردازیم.

لاپاراسکوپی-لوله-های-رحمی

چسبندگی لوله های رحمی

یکی از مشکلات شایع در این عضو چسبندگی لوله های رحمی می باشد که منجر به انسداد آن می شود که  علائمی مشخصی ندارد ولی شایع ترین آنها به شرح ذیل می باشد:

• احساس درد زیاد در ناحیه لگن در هنگام پریود
  • احساس درد در هنگام رابطه جنسی
  • لکه بینی قبل از شروع دوران قاعدگی
  • کمر درد
  • مشاهده خون در ادرار یا مدفوع

علل چسبندگی لوله های رحمی

• عفونت

در اثر ورود میکروب به لوله های رحمی این عضو دچار التهاب و عفونت می شود که باید به سرعت درمان شود در غیر اینصورت باعث چسبندگی ودر نهایت باعث ناباروری  فرد می شود .

• سابقه جراحی

برخی جراحی ها مانند عمل آپاندیست ، جراحی کیست تخمدان ، جراحی فیبروم رحم  باعث این اختلال می شود . پارگی آپاندیست باعث عفونت و تورم حاد در لگن می شود که در نهایت باعث چسبندگی لوله های رحمی می شود .

در صورتی که بافت رحم در خارج از رحم از جمله شکم یا لگن انتقال یابد به جداره این اعضا چسبیده و چسبندگی های عمیقی ایجاد می کند . برای اطلاع از اندومتریوز روی ادامه مطلب کلیک کنید .

درمان چسبندگی لوله های رحمی

1. لاپاراسکوپی لوله های رحمی

برای تشخیص این اختلال ابتدا ابزار لاپاراسکوپی را که به قطر 5-10 میلی متر می باشد را وارد حفره شکمی کرده و بافت های رحمی را بزرگ نمایی کرده و در مانیتور قابل مشاهده می باشد در صورتی که بافت ها آسیب جدی ندیده باشند باز شده و برداشته می شود .

1. هیستروسکوپی

یکی دیگر از روش های تشخیصی و درمانی هیستروسکوپی می باشد . این روش دارای ابزاری لوله ای می باشد که مجهز به تلسکوپ بوده و وارد دهانه رحم می شود . بعد از تشخیص این چسبندگی ها از بین برده می شود.

لاپاراسکوپی کیست تخمدان